tisdag 11 februari 2014

Varför är körsång så populärt i Sverige?

Sverige och Estland sticker ut vad jag förstår som länder där körsång är extra populärt. Jag hittar ingen riktig statistik om att det är så, det är bara jag har hört nån säga. Om det är så kan man undra varför, och jag har en liten teori.

Körsång i Estland
Åtminstone här i Sverige har vi ju en gammal tradition med allsång. På varenda fest har vi sjungit allsång. Jobbigt ibland med "Ju mer vi är tillsammans..."  och ännu jobbigare kanske när man ska allsångssjunga med specialskrivna mer eller mindre fåniga texter, just såna har jag alltför ofta bidragit med själv. Pinsamma texter till "SJ, SJ, gamle vän"  eller "Fritjof och Carmencita" t.ex. Men kanske det är vårt allsångssjungande som är grunden till att körsjungandet är så populärt att 600.000 människor regelbundet sjunger i svenska körer. Min FB-kontakt i en FB-grupp för körsångare verkar kunnig, jag ska intervjua honom.

Körsången i New York ska
snart börja
Om allsång med dåliga texter på festen kan vara lite pinsam är däremot allsång med lättsjungna populära melodier på Allsång på Skansen bara kul. Jag sitter gärna hemma vi TV:n och tar i rejält, speciellt i fritidshuset där man inte stör några grannar. Barnbarnen är gärna med och tar i medan barnen är i den åldern (35-45) när dom oftast tycker det är töntigt och sitter med skämskudden framför ansiktet när vi andra tar i med "Upp och prova dina vingar..."  Och extra kul är det att vara med på plats där på Skansen, men vi kommer alltid så sent dit och får stå längst bak och inte se nåt. Men sjunga går ju bra ändå.

En extra fin allsång med 35.000 sångare var jag med om för 10 år sen. På Staten Island innan starten på New York Marathon klämde vi allihop i några verser av New York, New York. Om allsång annars är stort i USA har jag ingen aning om, det är mycket jag kommer att lära mig med mitt körsångarbloggande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar